Hitman 1

Contracts začínají pohledem na tohoto vyčerpaného hrdinu, který s těžce krvácející ranou v břiše a zvukem sirén v uších kulhá do úkrytu v nevábném hotelu kdesi v Paříži. Zatímco čeká na jedinou možnou záchranu v podobě doktora, jeho delirické myšlenky se vracejí k dřívějším úkolům. Výsledkem je prakticky nijak nesouvisející sled misí, které jsou přibližně z poloviny tvořeny předělávkami misí z prvního dílu.

TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Hned úvodní mise se vrací na konec Hitmana jedničky, kdy 47 zabil svého tvůrce a musel utéct ze sanatoria, totálně obklíčeného jednotkami SWAT. Sebevykrádání? Ne tak docela. „Remaky“ starých misí nezůstávají kompletně novým kouskům nic dlužné, spíše má hráč možnost zahrát si klasické kousky s řadou nových úprav a hlavně konečně bez potíží, kterými byl první Hitman tolik prolezlý – ať už mluvíme o špatné kameře nebo nemožnosti ukládání. S druhým dílem je shodná variabilita prostředí, práce zabijáka s sebou zjevně nese i solidní dávku turismu. Podíváme se do Rumunska, Hong Kongu, Skotska, na Sibiř a kdo ví, třeba přijde na řadu i zaplivaný pařížský hotel…

• Starý známý herní styl
Druhý díl nabídl 21 misí, Contracts si číslovky prohodily a obsahují misí pouze 12. Ano, nepochybně je to málo, ale nízký počet vynahrazují nevídaným provedením jak po stránce hratelnosti, tak různorodosti. IO se místo radikálních změn zaměřili na rozšíření možností, jak různé mise dokončit. A dále prohloubili známé klady – nové zbraně (od jedu v injekční stříkačce až po Steyer AUG), nové způsoby vraždění, nové převleky a možnost si opravdu dohrát misi podle svého.

Znovu platí, že hra se dá projít velmi profesionálně a mimo cílových osob nikomu nezkřivit po celou dobu ani vlásek, nebo vše pojmout v duchu Quake. Tím ovšem hra kompletně ztrácí svoji skvělou atmosféru a smysl, doporučuji si vražedné řádění nechat až na zakončení hry. Tehdy se totiž zpřístupní všechny levely a hráč si může vybrat, jaké zbraně si vezme do akce. Opakuje se tedy honba za ratingem jako v Silent Assassin, dokážete-li projít misí bez nejmenšího rozruchu. Za to vás čeká hodnotná odměna v podobě unikátní zbraně – je libo třeba M4 s tlumičem?

• Arzenál s řadou vylepšení
U zbraní se ještě zastavme. Bylo mi až líto, že jejich používání odporuje nátuře hry, protože IO mají skutečně dobré (rozuměj – zvrhle sadistické) nápady. Polštářem lze NPC zadusit, nebo jej použít jako primitivní tlumič. Hák na maso je skutečně lahůdkový, v nouzi se dá použít jako náhrada za škrtící strunu, avšak poněkud brutálnější. Zbytek zbraní na blízko až tak zajímavý není, akorát chloroform byl nahrazen daleko stylovější a účinnější stříkačkou s uspávadlem.

Vlastencovo srdce zaplesá nad pistolí CZ2000, ačkoliv střílí dost mizerně. Labužníci si určitě zamilují pozlacené Desert Eagly, zmíněný AUG je hezkou alternativou pro klasické M4 a AK74, nechybí samozřejmě ani výběr sniperek. Škoda, že se již ve hře nevyskytuje kuše, na druhou stranu taková PGM s tlumičem také není k zahození. Z pochopitelných důvodů se nekoná dříve známé vybíraní zbraní před misí, 47 si vždy nese dvojici oblíbených .45 Silverballers a variantu s tlumičem + pomůcky na blízko. Chce to opravdu hodně přemáhání, udržet takový arzenál pod pokličkou.

• Drsná a cynická atmosféra
Hodně toho bylo v preview a rozhovoruřečeno o drsnější, temné atmosféře, kterou měly Contracts nabídnout. Skutečně je tomu tak, hra přitvrdila hlavně v námětech misí a chvílemi se nebudete stačit divit. Například v jedné zdánlivě běžné misi, kdy jde o záchranu rukojmí a zabití jeho věznitelů, vypluje na povrch, že vězeň měl posloužit jako zvěř na honu aristokratické rodiny svých únosců.

Nechybí ani charakteristický černý humor, plný cynismu, který může hráči v případě nepozornosti lehce uniknout. Kupříkladu v momentě, kdy 47 sbírá z kaluže krve useknutou ruku na důkaz smrti hledané osoby, zní z gramofonu v pozadí Beach Boys a jejich hit “Put Your Hand On My Shoulder” (polož mi ruku na rameno). Zvrhle dekadentní je party v sídle jatek, kdy hosté, oblečení výhradně do kůže a latexu, tančí v duchu filmu Blade doslova mezi kapkami krve – skoro mi až přišlo líto, že si stále 47 nemůže obléci nic ženského, latexový kočičí kostým má něco do sebe :)

• Jako hasič, kuchař nebo policista?
Ano, převleky znovu hrají i v Contracts klíčovou roli a ani tentokrát nechybí některé opravdu vypečené kousky. Ačkoliv úžasná kreace lázeňského pacienta v pyžamu a plyšových trepkách ze dvojky zůstává nepřekonána, svého favorita si jistě každý najde – 47 se může stát členem SWAT týmu, hasičem, kuchařem, členem hongkongské triády, hotelovým uklízečem nebo i drsným bikerem s šátkem okolo hlavy.

Stejně jako minule platí, že na kvalitě převleku zcela závisí úspěch v misi. Například atomového vědce v ochranném obleku těžko kdo bude v ponorce považovat za podezřelého, ale ne všechny převleky poskytnou 47 takový klid. V kuchařském určitě nebude problém proklouznout před hotelovou ochrankou, zato v kuchyni se personál navzájem zná a váš fígl odhalí okamžitě. Je třeba dávat pozor také na těla bývalých majitelů převleku – pokud někdo najde mrtvolu poslíčka, těžko se vám již povede donést smrtící zásilku na místo. Oproti dvojce je obecně výběr z převleků větší a vyplatí se experimentovat.

• Velké rozdíly v obtížnosti
Samozřejmě hodně záleží na úrovní obtížnosti, která se vedle reakcí soupeřů odrazí také na účinnosti zbraní, výdrži 47 i NPC a pochopitelně na počtu pozic pro uložení hry. Rozdíly mezi úrovněmi obtížnosti jsou zde hodně propastné, možná ještě znatelnější než ve druhém díle. Na základní úrovni “Normal” je vyloženě jednoduché se dostat k cíli na první pokus, úroveň ostražitosti NPC je nízká a 47 vydrží neskutečné množství střel. Při hraní na tuto obtížnosti je k dispozici 7 pozic pro uložení, přičemž jejich neomezeného počtu se dá docílit použitím traineru.

Oproti tomu “Professional” dělá ze hry výcvikový tábor masochistů: hru nejde během mise uložit, NPC jsou chytří, rychlí a zatraceně dobře umí prohlédnout převleky. Ke všemu na taktické mapě neuvidíte krom základní struktury levelu vůbec nic – právě mapa je jinak nedocenitelným pomocníkem, který ukazuje pozice všech osob, důležitých míst atd. Zlatou střední cestu nabízí úroveň “Expert”, která hráče nutí ke stealth postupu, ale z nepřátel nejsou pistolničtí bozi, převleky vcelku fungují a uložit lze dvakrát během mise. Za zmínku určitě stojí rychlejší pohyb při plížení, a to na všech úrovních obtížnosti.

• Umělá inteligence a jiné chyby
Tvrzení autorů, že umělá inteligence nyní rozpoznává více nuancí v chování než ‚nezajímá mě‘ a ‚chci ho zabít‘ jsem celkem ochotný věřit. Stále však o AI platí, že by si zasloužila vylepšit. Dokud se snažíte o tichý průchod misí, dovedou být nepřátelé pořádně nepříjemní. Problém nastává v momentě, kdy se začne střílet – a tomu se prostě někdy vyhnout nejde. Civilisti začnou pobíhat zmateně kolem bez pudu sebezáchovy a nepřátelé, zřejmě opatření darem jasnovidnosti, neomylně běží přímo za vámi. Bez jakékoliv koordinace, snahy o vaše obklíčení nebo nedej bože nějaké komplikovanější finty. Před rokem a půl nešlo o nic vážného, dnes už díky Far Cry víme, jak také může umělá inteligence vypadat.

Vedle umělé inteligence se najde i několik dalších podivností, které ve hře kupodivu zůstaly beze změny. IO evidentně tlačil čas, distributor nebo obojí, jinak má tato společnost skvělou reputaci pro naslouchání fanouškům. Například diskutovaná nemožnost použít strunu, nebo nově stříkačku, odjinud než přímo za cílovou osobou. Proč bych probůh nemohl někoho bodnout zepředu, když to lze udělat zezadu? A proč třeba nejde strunou uškrtit spící osobu?

Stejně tak po zkušenosti s Max Payne 2 ztrácí na kráse kamera, která by mohla ubrat na prkennosti. Animace postav je při chůzi bezchybná, ale jakmile se dá 47 do běhu, je zle. Jednoduše řečeno, stále jde spíše o klouzání a vůbec to nevypadá dobře. Příklad by si hra měla vzít třeba z žánrově příbuzného Splinter Cellu, kde je veškerý pohyb, včetně běhu, oku lahodící.

NÁJEMNÝ VRAH V POHYBU

Kolegové z amerického magazínu PC.IGN nedávno natočili zajímavé video z Hitman: Contracts. Narozdíl od oficiálních trailerů v jeho šesti minutách uvidíte souvislé hraní několika misí a vše doprovází zasvěcený komentář v angličtině. Stahujte zde (16 MB, DivX).

• Geniální hudba i zvuk
Ještě před grafikou si zaslouží zhodnotit zvukové provedení. Chůze, střelba, výbuchy a vůbec všechny zvuky zůstaly stejně skvělé, jako dřív, ale ten dabing! Je velmi příjemné sledovat, jak skutečně špičkové hry čím dál víc dbají na kvalitu namluvení postav, atmosféra tím může získat úplně nový rozměr. Všechny postavy mluví ve hře svojí rodnou řečí, případně při hovoru s 47 zkouší improvizovat anglicky. Hlavní hvězdou večera je však David Bateson v roli 47. Tenhle naturalizovaný Dán anglického původu se do role vžil snad ještě lépe než dřív a jeho hluboký, drsný hlas perfektně sedne k osobnosti 47.

Další velký aplaus patří dvornímu skladateli IO Jesperu Kydovi. Pro Contracts stvořil naprosto odlišný soundtrack, než jaký jsme mohli slyšet v prvních dvou hrách, ale možná i proto jej hodnotím jako naprosto dokonalý (ukázky). Krátké, atmosférické hudební stopy ve stylu ambient tvoří velkou část temného ladění hry a opravdu se těším, až vyjdou samostatně na CD. Je vidět, že variabilita je IO vlastní a potvrzuje to i Jesper Kyd.

12 dalších vytípaných obrázků z hraní jsme přidali do sekce screenshotů

• Atmosférická grafika
Nevím jak vy, ale při pohledu na první screenshoty z ledna jsem o grafice Contracts neměl valné mínění. V pohybu naštěstí všechno vypadá o hodně lépe. Hra stále běží na enginu Glacier, který se od druhého dílu zlepšil hlavně přidáním odrazů v zrcadlech, vodě či krvi a tzv. post-processing filtrů. Ty přidávají do hry skutečně nevídané efekty pomocí motion blur, zvýrazňování barev a jejich korekce. Díky tomu vypadá počasí jako je déšť nebo sníh mnohem lépe, než dřív – zkuste srovnat zasněžený level z dvojky a level z Contracts dema, kde sněhová bouře je prostě úžasná.

Znatelně se zlepšily i efekty krve, která v Contracts dokresluje hutnou atmosféru výborně. Na svém lesku bohužel ztratily tzv. ragdoll efekty, které se od dob Hitmana 2 skoro nezměnily. Oproti Havok enginu nebo “hadrovým panákům” z Far Cry působí Contracts v tomto směru viditelně zastarale.

• Shrnutí recenze
Hitman: Contracts fanoušky nejspíš lehce zklame absencí tak výrazných vylepšení, jako jsme toho byli svědky u druhého dílu. Všechny dobré vlastnosti byly posíleny, ty špatné zůstaly prakticky beze změn. Nové mise jsou ale tak skvěle hratelné a do hloubky promyšlené, že stojí za to si Contracts zahrát. Výlet do drsnějšího, temného prostředí vyšel IO na výbornou a Contracts jde nejlépe vnímat jako předehru pro čtvrtý díl, kterého bychom se měli dočkat příští rok. Doufejme, že tehdy bude mít v rukávu 47 pěkných pár nových triků.

HW Požadavky

Položka Min. Doporuč.
Rychlost procesoru 800 MHz 1600 MHz
Paměť 256 MB 256 MB
Paměť grafické karty 32 MB 64 MB
Operační systém Windows 2k a vyšší
You can leave a response, or trackback from your own site.

Leave a Reply

Powered by WordPress | | Designed by: video game | Thanks to seo service and internet marketing | Porno | Herní forum a tvorba serverů |