Amnesia -Pád do temnoty-

Švédsko je ve videoherním světě velmi dobře známé díky mnoha vydařeným titulům pocházejícím z místních vývojářských fabrik. Nejde pouze o tříáčkové blockbustery ze studia DICE, v této severské zemi úspěšně funguje také několik menších nezávislých týmů. Jedním z nich je studio Frictional Games, proslulé trilogií Penumbra. Jejich strašidelná novinka, Amnesia: The Dark Descent, aktuálně zaútočila na zákazníky různých digitálních obchodů. Temný survival horor lze označit za duchovního nástupce populární Penumbry. Atmosféra je ještě o stupínek hustší, takže se při hraní budete bát. Hodně bát.Něco se přibližuje. Rychle!

Hra světla a stínu

Na podlaze studené místnosti se ocitnete v kůži hlavního hrdiny Daniela. Nepamatujete si vůbec nic ze svého předchozího života. Nevíte, kde jste, jak jste se tam dostali, ani proč tam jste. Pouze díky vzkazu na cáru papíru zjistíte, že jste chtěli všechno raději zapomenout. Ale proč? Co se stalo? Otázky jsou jasné, hledání odpovědí v polorozpadlém hradu plném temných míst už bude na vás. Příběh se dále posunuje zejména díky flashbackům, které vás na různých místech dostihnou. Ve vzpomínkových prostřizích uslyšíte rozhovory postav a povídání svého vlastního nitra. Další podrobnosti o dřívějším dění získáte z porůznu nalezených ústřižků deníků a z krátkých textů při nahrávání nových lokací. Odkrývání příběhu je hodně tajemné i díky nelinearitě. Je totiž jen na vás, kdy některé informace zjistíte.
Přestože se zápletka zpočátku jeví trochu tuctově, stojí za to. Scenáristé se inspirovali u veličin žánru, jako jsou spisovatelé Lovecraft, Poe nebo King, a stvořili skutečně hutné dobrodružství. Příběh graduje zejména v souvislosti s propracovaným prostředím gotického hradu. Některé texty totiž přímo souvisí s právě navštěvovanými místnostmi. Když se tak pohybujete mezi ohlodanými zbytky lidských těl a mučících nástrojů, jistě si lépe představíte, co hrozného se zde kdysi stalo.
Nedokážu zaútočit. Musím se schovat.

Tvůrci se nebáli ani řezničiny
Vývojáři správně zvolili first-person pohled, který vás do atmosférického herního prostředí skvěle vtáhne. Podobně působí i ovládání snažící se o co nejreálnější zážitek. Pohybujete se pomocí klávesnice. Akce rukou volíte myší, když se vhodná volba pro konkrétní předmět vždy nabídne podobně jako v sérii Penumbra. Tahem myši směrem dolů tak posunete páčku, směrem před sebe zase otevřete dveře. Pohyby myší ale nijak nepoužijete v boji. Přestože narazíte na nepřátele i na použitelné zbraně, v Amnesii jste absolutně bezbranní. Jedinou možností, jak se zbavit děsivých netvorů, je využít prostředí – obvykle tedy utéct nebo se někde schovat. Čekat zavřen ve skříni, až příšera odejde, je o mnoho děsivější, než si to s nepřítelem rozdat se zbraní v ruce. Pokud tedy nepovažujete třeba sérii Dead Space za survival horor právě kvůli přílišné akci, pak budete v případě Amnesie spokojeni. Herní zážitek je maximální, nepřerušují jej žádné akční vložky, ani ukládání, jež hra řeší sama za vás. Vše je podřízeno tomu, abyste se báli, podlehli tíživé atmosféře a co nejvíce se vcítili do své postavy.
Jsem při vědomí?

Ještě děsivěji než pohled na zombie hledající kořist (vás) působí zvuková a hudební složka. Každou chvíli se ozve nějaký ten výkřik. Uslyšíte třeba pláč novorozeněte, škodolibý smích nebo děsivý vítr. V jiných lokacích se zase rozezní tísnivé hudební melodie. Velmi důležité je, že se společně s vámi stresuje i Daniel. Vývojáři do hry implementovali hodnotu duševního zdraví, kterou si je dobré hlídat. Stačí se delší dobu pohybovat v temných lokacích a váš hrdina se začne povážlivě nervovat. To se projevuje mnoha různými způsoby. Rozostří se vidění, padnete na kolena, začne vám bušit srdce nebo se přes obraz začnou prohánět brouci. Nic příjemného. Řešením je rychle dojít k osvětlenému místu (cestou můžete díky omezenému počtu křesadel zapalovat svíčky), nebo zažehnout petrolejovou lampu (opět s omezeným počtem petroleje, jenž na různých místech seberete) a počkat, než se uklidníte.
Vedle utíkání před nepřáteli, na něž občas narazíte, a bojování s vlastním duševním stavem, na vás při procházení perfektně zpracovaných lokací čekají i některé logické a fyzikální úkoly. Jedním z nich je třeba zprovoznění výtahu. Prvně tak musíte najít návod a potřebné součástky. Poté je třeba vše správně seštelovat (kupříkladu ozubená kola zasadit do správných pozic) a můžete se vydat o pár pater jinam. Vzhledem k všudypřítomné temnotě vás zdánlivě jednoduché úkoly pořádně zaměstnají. Celková herní doba včetně tří různých konců se nakonec pohybuje kolem 10 hodin v závislosti na tom, jak rychle různé lokace projdete. Příslibem pro další hraní do budoucna je nepochybně možnost tvořit vlastní levely a příběhy díky uvolněným editačním nástrojům. Uvidíme, o co se komunita postará.

Procesor 1,5 GHz
Paměť 1GB RAM
Grafická karta Radeon 9600/GeForceFX – integrovaná kata, nebo příliš levná nemusí správně pracocat
DirectX DirectX 9.0c
Operační systém Windows XP nebo Vista
DVD mechanika 8x DVD-ROM
Zvuková karta kompatibilní s DirectX 9.0c

Kdo zná PewDiePie tak ví, že tenhle chlápek natáčí skvělé gameplaye a mezi ně patří již zmíňovaná Amnesia. Zde jsou jeho nejlepší momenty.

You can leave a response, or trackback from your own site.

Leave a Reply

Powered by WordPress | | Designed by: video game | Thanks to seo service and internet marketing | Porno | Herní forum a tvorba serverů |
„Proti blbosti i bohové bojují marně.“ Jan Werich